Monday, February 24, 2020

BBM3410Satu2020: Ulasan Tugasan Asas Grafik

Dalam sedar tak sedar, tiga minggu sudah berkuliah bersama Prof Dr.Normaliza. Sekejap rasanya bersama namun perkongsian ilmu yang sangat padat dapat dirasai. Tugasan demi tugasan dilalui bersama sebagai satu pasukan produksi. Selesai sudah proses semakan daripada Prof Dr.Normaliza untuk tugasan yang pertama. Syukur ke hadrat Ilahi kerana mempermudahkan urusan kami LenggangKangkung Production. Memahami asas dalam grafik sangat penting untuk penghasilan sekeping gambar yang mempunyai nilai. Tugasan dipulangkan kepada produksi masing-masing usai semakan markah dilakukan. Maka inilah serba sedikit yang kami lakukan sebagai pasukan pada minggu yang lalu untuk berkongsi dan memahami apa yang perlu ada dalam asas sesebuah grafik.

Muka hadapan 

Jenuh juga untuk menyiapkan muka hadapan yang mengandungi nama ringkas dan juga no kad matrik ni kerana kami sepasukan perlu mengunting dan mencari nombor berserta huruf dalam majalah yang telah kami cari bagi melengkapkan keseluruhan nama ahli kumpulan. Usaha sama ahli pasukan akhirnya menjadikan tugasan lebih mudah kerana pengagihan tugas yang baik telah mempercepatkan proses mencari dan mengunting. Selesai sahaja mencari dan menggunting, kami bergerak pula kepada proses menampal nombor dan juga huruf yang diperlukan ke atas sekeping mounting board yang telah dipotong mengikut ukuran saiz A4. Rumit bukan ?














 Mudah didefiniskan sebagai penglihatan seseorang terhadap sesuatu gambaran yang mudah difahami sama ada dalam bentuk foto atau video. Malah, mudah juga dilihat sebagai sesuatu mesej yang terdapat dalam gambar mudah difahami tanpa sebarang kekeliruan.
















Warna didefinisikan sebagai kombinasi warna ataupun satu warna dalam gambaran dalam bentuk foto mahupun video. Grafik yang baik haruslah mengandungi tidak lebih dari 3 warna. Namun sesuatu boleh lebih dari 3 namun objektif dan mesej yang disampaikan haruslah sampai. Ada juga grafik yang hanya ada satu warna namun terpulang pada motifnya















Teks merujuk kepada jenis dan saiz fony yang dipilih dalam persembahan grafik. Kandungan dalam teks juga diambil kira sebagai pemahaman teks. Aspek ini perlu diteliti supaya mesej dapat disampaikan dengan baik. Pemilihan warna teks juga sangat penting.


 Kesesuaian dalam grafik merujuk kepada latar berkaitan seperti latar tempat, masa dan watak dalam grafik atau video

Keseimbangan merujuk kepada ruang dalam foto atau video. Ruang dimaksudkan ialah kiri,kanan, atas dan juga bawah. Namun seimbang juga diterima apabila grafik itu mampu disampaikan dengan baik.

No comments:

Post a Comment