Monday, February 17, 2020

BBM3410Satu220: Blanket Test

Assalamualaikum semua !!! Gembira rasanya boleh berblog semula untuk menyampaikan atau berkongsi sesuatu dengan semua.

Minggu lepas Prof ada bagitau yang minggu kuliah akan datang, Prof nak adakan satu ujian yang dipanggil blanket test. Seronok ada, takut pun ada. Soalan daripada Prof.Dr Normaliza kot siapa je yang tak kenal. Blanket test ini mempunyai kelebihan kepada pelajar untuk sentiasa memberi perhatian semasa proses pembelajaran dan pengajaran berlaku. Sebab apa kena fokus? Sebab soalan-soalan yang diberikan Prof adala berdasarkan buku yang ditulis beliau sendiri iaitu buku Multimedia dalam Bahasa. Sebelum terlupa, blanket test ini mempunyai markah yang akan diberikan kepada pelajar yang boleh menjawab soalan yang dikemukan. Bukan itu sahaja tau malasetiap seorang daripada ahli kumpulan yang dapat menjawab soalan dengan betul, semua ahli dalam kumpulan akan diberikan markah yang sama tetapi soalan yang dikemukan haruslah orang yang berlainan menjawabnya. Bukan apa, dengan cara inilah setiap orang boleh menonjolkan diri dan meningkatkan keyakinan diri.

Alhamdulillah rezeki berpihak kepada kumpulan kami yang diberi nama LenggangKangkung Production telah mendapat markah tertinggi pada minggu ini kerana telah berjaya menjawab 4 soalan berdasarkan tajuk daripada Bab 5 Asas Grafik dalam buku Multimedia dalam Bahasa. Antara soalan yang dikemukan ole Prof adala seperti berikut :

Soalan 1 : 
Apa yang dimaksudkan dengan keseimbangan dalam sesebuah asas grafik?

Jawapan
:Keseimbangan merujuk kepada ruang dalam foto atau video dimana ruang bermaksud pembahagian kiri dan kanan dalam sesebuah foto dan sama berat pemberatannya dalam sesebuagrafik

Soalan 2 : 
Muka surat berapa judul Rule of thirds?

Jawapan:
80

Soalan 3 :
Rujuk gambar, apakah asas grafik yang ada pada gambar?

Jawapan:
Warna

Soalan 4: 
Berdasarkan gambar, apakah asas grafik yang terlibat?

Jawapan: 
Keseimbangan

Soalan yang diberikan kepada kami dalam blanket test ini nampak sahaja mudah namun akan menjadi sukar jika tidak menghayati dengan baik-baik elemn yang ada pada asas grafik. Untuk makluman semua, elemen yang terdapat dalam asas grafik hanyalah lima iaitu muda,warna,teks,keseimbangan dan juga kesesuaian. Elemen-elemen ini perlu ada bagi menghasilkan grafik yang baik dan mempunyai nilai estetika.

Tak sabar rasanya untuk ujian-ujian yang seterusnya dan semoga kami sekumpulan mampu menjawab soalan-soalan dalam ujian blanked akan datang. Semoga LenggangKangkung Production mampu untuk menghasilkan kerja-kerja yang diberikan dengan sebaiknya. BBM3410 Multimedia dalam Bahasa mengajar saya untuk selalu reda dalam melakukan tugasan.



No comments:

Post a Comment